Szukając informacji o sposobach działań w terenie zurbanizowanym zainteresowanych może spotkać małe rozczarowanie. Z jednej strony Internet (również rozumiany jako zawarte w nim materiały z literatury) dostarcza masy informacji na temat „taktyki CQB”, z drugiej, informacje te:
- są niekompletne,
- różniące się od siebie,
- oparte na działaniach AT,
- przewidują wykorzystanie środków niedostępnych w AS.
Podstawowy problem stanowią dwa ostatnie z wymienionych punktów. „Oparcie na działaniach antyterrorystów” oznacza w tym przypadku charakterystyczną cechę akcji tego rodzaju: skupienie na elemencie zaskoczenia i przypuszczeniu (często zresztą słusznym), że przeciwnik jest często niewyszkolony i nieświadomy zbliżającego się szturmu. Dlatego właśnie tak trudne zdaje się być wykorzystanie całej masy finezyjnych rozwiązań w airsofcie, gdzie przeciwnikiem nie jest zestresowany ekstremista z karabinem na ramieniu lub zdesperowany bezrobotny z nożem, a kolega dobrze znający realia walki AS i przygotowany na nadchodzący atak.
Z reguły takie zachowanie przeciwnika może więc skutkować koniecznością użycia większej siły – przewidują to właśnie dostępne materiały – w postaci wszelkich „niezbędnych” atrybutów takich jak przede wszystkim wszelkiego rodzaju granaty, tarcze balistyczne, drabiny czy przyrządy wspinaczkowe, a które jednak w znamienitej ilości rozgrywek airsoftowych są z oczywistych względów pomijane lub po prostu niedostępne. Należy też liczyć się z większymi stratami – z różnych źródeł wynika, iż straty mniejsze niż 1:1 względem przeciwnika, czy też poniżej 50% składu – są w tym wypadku sukcesem. Stąd też częste założenie, iż grupa szturmująca powinna posiadać co najmniej dwukrotną przewagę ilościową. Prosty wniosek – zdobycie budynku w sile identycznej do ilości wrogów jest dużym sukcesem.
Informacje pochodzące z różnych „szkół” są od siebie często bardzo różne i w odmienny sposób każą traktować podstawowe zagadnienia związane z tematem. Główną różnicę dostrzec można w działaniach oddziałów policyjnych oraz wojskowych, gdzie poziom specjalizacji jest drastycznie inny: z jednej strony działania bardzo precyzyjne z wykorzystaniem wielu akcesoriów, zaplanowane w każdym calu, z drugiej – często chaotyczne działania, zbyt szybkie, niedokładne i obarczone wysokim stopniem ryzyka, przy okazji – wymagające użycia sporej siły.
W cyklu artykułów postaramy się przedstawić – naszym zdaniem – rozwiązania optymalne, zaczerpnięte z wielu źródeł, zmodyfikowane tak, by dopasować je maksymalnie do realiów zastanych w grach airsoftowych. Przedstawiane rozwiązania weryfikowane były wieloma godzinami powtarzanych po stokroć testów i eksperymentów, tak by ostateczne rozwiązanie było – raz jeszcze, w naszym odczuciu – zadowalające. Wszelka polemika jest oczywiście mile widziana, jeżeli ktoś potrafi zrobić coś lepiej – niech podzieli się tą wiedzą! Nasze materiały mają jednak przybliżyć sposób wykorzystywany przez nas i być może stać się także podstawą Waszych działań – stanowiąc przejrzystą bazę informacji. Na ogólnopolskich forach powielana jest teoria „bez instruktora nie nauczysz się niczego” – naszym zdaniem, na pewno nauczysz się mniej. Na pytanie czy nauczyć się czegoś w chociaż minimalnym stopniu, czy też zrezygnować z rozwoju całkowicie – każdy musi odpowiedzieć sobie sam.
Cykl będzie składać się z kilku odrębnych artykułów, mówiących o poszczególnych elementach, czy też etapach, aspektach walk w zabudowanym terenie:
- cz. I – podejście do budynku,
- cz. II – indywidualne zachowania oraz poruszanie w budynkach,
- cz. III – walka w pomieszczeniach,
- cz. IV – wykorzystanie wyposażenia dodatkowego,
- cz. V – zabezpieczenie snajperskie działań w budynkach.
W miarę możliwości i dalszego gromadzenia, pogłębiania wiedzy oraz umiejętności kolejne części będą dodawane, a odnośniki do nich – załączane w tym artykule.
Zapraszamy do zgłaszania wszelkich sugestii w komentarzach poniżej lub przez forum. Mamy nadzieję, że kolejne materiały uda się publikować (być może również z Waszą pomocą) regularnie i w kompleksowej formie, tworząc jednocześnie sensowny poradnik dla wszelkich osób poszukujących punktu zaczepienia w temacie airsoftowego CQB.